חיפוש

עורך דין צבאי מירי יעקב גביש מדברת על שחרור מהצבא

בכל מסגרת ניתן למצוא את אלו שאינם מתאימים לה, ממגוון סיבות. כאשר מדובר במסגרת קשוחה ואינטנסיבית כמו צה"ל, שהשירות בה הוא בגדר חובה על פי חוק, שחרור ממסגרת זו עלול להפוך להליך סבוך ומורכב. הצבא צפוי להערים קשיים במהלך כל ניסיון להתנער מהמסגרת, תהא הסיבה אשר תהא. במאמר זה נביא את דבריה של עורכת דין בתחום הצבאי בנוגע לתרחישים השונים ודרכי הפעולה בכל הקשור לשחרור מהצבא.

 

שחרור מהצבא- לא יקרה סתם מרצון טוב של צה"ל

כאשר אנו מדברים על שחרור מהצבא, חשוב להבין שכמעט בכל מקרה כזה, ייתקל החייל בהתנגדות ובהערמת קשיים מצד המערכת הצבאית. לעיתים, ייאלץ להסתפק החייל בסירוב הבקשה או במציאת פתרון ביניים שמטיב בדרך כלל רק עם הצבא, כמו שינוי תפקיד או העברה לבסיס אחר. עורך דין צבאי מירי יעקב גביש מעידה על המצבים הרבים בהם ישנה עילה לקבלת פטור ושחרור מהצבא, מצבים בהם אין מנוס מהיוועצות בגורם משפטי מוסמך כמו עורך דין צבאי לפתירת התסבוכות הללו.

 

שחרור על רקע בריאותי- רפואי

חייל המגיע למצב בו הצבא מעניק לו פרופיל 21- הפרופיל הנמוך ביותר, זכאי לפטור מלא משירות צבאי. בניגוד לדעה הרווחת, על פי עורכת הדין ניתן לקבל את הפרופיל הנ"ל לא על רקע נפשי בלבד, כי אם גם על רקע בעיות פיזיות של החייל או החיילת. השירות הצבאי עשוי להיות מורכב ואינטנסיבי, ומגוון מצבים רפואיים עלולים להתפתח בתקופתו, כמו גם מצבים רפואיים קיימים שהיו ידועים לצבא והחמירו בתקופת השירות.

כאשר מתעוררות בעיות רפואיות אלו, כמו מחלות כרוניות או בעיות אורתופדיות חמורות, מסבירה עורכת הדין כי המצב הרפואי הופך למטרד שלא ניתן לטפל בו כראוי במסגרת הצבא ובמקרים אלו, ישוחרר החייל או החיילת הסובלים מבעיות אלו. גם בעיות נפשיות, מוסיפה עורכת הדין, שעלולות להחריף במסגרת השירות יכולות לזכות חייל בפטור משירות.

 

פטור משירות על רקע היריון או נישואים

נשים נשואות או נשים שנכנסו להיריון בזמן השירות הצבאי, יקבלו בוודאות פטור משירות. הדבר כרוך בפנייה לעובדת סוציאלית או לאגף כוח אדם. חיילת שנמצאה בהיריון במהלך שירותה הצבאי עשויה לקבל שחרור מואץ בתהליך שאורכו כ-3 ימים בלבד, כאשר החיסיון הרפואי יישמר וסיבת השחרור תוגדר רפואית. חיילת המוגדרת כנשואה תקבל שחרור משירות צבאי לאחר הצגת המסמכים הרלוונטיים המתעדים את נישואיה. חייל נשוי לא יקבל פטור משירות צבאי ברוב המוחלט של המקרים.

 

תהליך בירוקרטי שבסופו השחרור

עורכת הדין מעידה על כך שפטור על רקע רפואי ניתן לקבל לאחר פנייה לרופא היחידה ובמקרה של פטור רפואי נפשי, לאחר שיחה עם קב"ן. חשוב לזכור שזה לא סוף הדרך, שכן הצבא יבקש חוות דעת של רופאים חיצוניים, בדיקות מקיפות וקיומה של ועדה רפואית.

בשל העובדה שהצבא מחויב לממן את כל הטיפולים, ולכן במידת הצורך ובהתאם לממצאים של חוות הדעת הרפואיות, יחויב הצבא לשחרר את החייל. כך או כך ובכל מקרה בו יש רצון ובסיס לשחרור צבאי, שווה להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי.

עורך דין צבאי

באותו נושא