חיפוש

איך לשמור על זהותך החרדית באקדמיה? 

הלימודים באקדמיה מזמנים לנו דילמה לא פשוטה: מחד גיסא, את צעירה ומעוניינת להתפתח אישית ומקצועית, אך מנגד חשוב לך לשמור על זהותך החרדית. איך ניתן לעשות את שני הדברים במקביל, מבלי להתפשר על איכות הלימודים ועל המקצוע שתרכשי, אך גם בלי להתמודד עם סיטואציות שאינן נוחות לך מבחינה אישית ומאתגרות את אורח חייך ואמונתך? 

מאוד ברור לנו למה חשוב לך ללמוד ולרכוש מקצוע. את רוצה לממש את עצמך ואת הכישורים שלך, את רוצה למקסם את יכולת ההשתכרות שלך, את רוצה להרחיב אופקים ולדעת יותר. גם מאוד ברור לנו למה אין שאלה לגבי חשיבות הזהות החרדית ואורח החיים החרדי עבורך – זו מי שאת.

לנו גם ברור שאפשר בהחלט לשלב את שני הדברים בלי להתפשר על רמה לימודית או על המצפון שלך. אם לך זה לא ברור, נמליץ לך להמשיך לקרוא וגם להיכנס לאתר https://e-academic.co.il.

 

מסלולי לימודים בהפרדה – נשים בלבד

אחד המאפיינים החשובים במסלול לימודים שיאפשר לך לשמור על זהותך החרדית ועל אורח חייך, גם תוך הלימודים הגבוהים, הוא רישום למסלול לימודים נפרד המיועד לנשים בלבד.

בשנים האחרונות קיימת הבנה גוברת והולכת לחשיבות בהכנסת המגזר החרדי למעגלי ההשכלה והעבודה, מה שמוביל לפתיחת שלוחות חרדיות למוסדות אקדמיים ואף מוסדות אקדמיים ייעודיים לנשים בלבד או לגברים בלבד. מסלולים אלה מאפשרים לאישה החרדית ללמוד ללא נוכחות גברים בכיתה, מה שפעמים רבות נדרש מבחינתה על מנת לצאת ללימודים גבוהים.

 

לוח זמנים מותאם

כאשר את בוחרת מסלול לימודים, חשוב שתקפידי לוודא שקיימת בו התחשבות מלאה בלוח השנה היהודי – ימי צום למשל. גם כאן, מסלולי לימוד ייעודיים לחרדיות לרוב יתנו את המענה הנדרש לכך, גם אם הם מתקיימים במסגרת מכללה המיועדת למגזר הכללי.

במסלול שמיועד לסטודנטים ולסטודנטיות מכלל המגזרים, יהיה קשה להניח מראש התחשבות בכל חגי ומועדי ישראל, וכאשר לוח הזמנים כבר בנוי יהיה קשה מאוד לשנות אותו.

 

תוכן מותאם של קורסים וסילבוסים

אם המילה "סילבוס" עוד לא מוכרת לך, חשוב שתדעי שסילבוס הוא בעצם תוכנית הקורס שמחייבת את הסטודנטים והסטודנטיות, לרבות נושאי לימוד, דרישות ורשימת קריאה.

במקרים של קורסים מסוימים, בפרט בתחומי מדעי החברה או מדעי הרוח, עשוי להיכלל גם תוכן שכאישה חרדית תחושי איתו לא בנוח, לכן חשוב לוודא מראש שהקורס מותאם לאוכלוסייה שומרת מצוות, או שהמרצה עברה הכשרה להוראה ולהתאמה של התוכן כך שיהלום גם סטודנטיות מהמגזר החרדי.

 

היעזרות במנטורינג

העצות שנתנו בסעיפים הקודמים קשורות לדברים שאת יכולה להיות אחראית להם בעצמך. מעבר לכך, כדאי לבחון את האפשרות להיעזר בחונכת או מנטורית חרדית שלומדת את המסלול שבחרת בשנה יותר מתקדמת, או שהיא בוגרת שלו, ותוכל לשמש לך כעין אחות גדולה במסגרת המוסד האקדמי.

ההיעזרות במנטורית שמכירה את הקשיים עמם את מתמודדת יכולה להועיל לכל אחת. אל תהססי להתייעץ ולבקש עזרה – ההצלחה שלך בתואר היא לא דבר שכדאי להקל בו ראש.

האקדמיה החרדית

באותו נושא