הן די דומות בקטגורית הרכבים הקומפקטיים, פולקסווגן גולף וסיאט איביזה – שתי המכוניות שתמיד אהבו לערוך השוואה ביניהן, נותנות מענה לפלח שוק זהה. אז מי מהן טובה יותר? מי יודע? הרי סיאט איביזה כבר מזמן שייכת למותג הצעיר של קונצרן פולקסווגן שאליו משתייכת הגולף האלמותית. אם לומר את האמת אפשר לטעון שמדובר באותו המנוע. אז מי באמת עדיפה יותר?
בשנים קודמות הודבקה לאיביזה תווית של מכונית ספורטיבית שפונה לקהל הצעיר עם ביצועים טובים ומחיר רכישה נמוך יחסית ואילו הגולף הייתה האחות הלא רשמית, הסולידית, הרגועה והבוגרת יותר. מאז ועד היום נערכו שינויים בדגמי שני הרכבים, לדוגמה, האיביזה כבר הרבה יותר מרווחת מבעבר וגם תא המטען שלה גדל (355 ליטרים). אולי זהו רמז לכך שהאיביזה התבגרה עם השנים וכעת מיועדת לאותו פלח אוכלוסיה צעיר שהתבגר והקים משפחות?.
ההשוואה בין שני הרכבים נעשתה בין שתי גרסאות המנוע ובין אופי העיצוב השונה של כל אחת מיצרניות הרכב. לבד מכך יש להסתכל גם על נושא צריכת הדלק, כאשר גם הגולף וגם האיביזה נחשבות לחסכוניות באופן יחסי. מבחינת טיפולי רכב שתי הרכבים שומרים על שוויון יחסי ונחשבים שניהם ליקרים יותר לתחזוק.
ביצועי מנוע: השוואה
שתי המכוניות הקומפקטיות מציגות ביצועי מנוע מרשימים עם תאוצה טובה ומצליחות לשמור על צריכת דלק חסכונית למדי. הנה פירוט ביצועי המנוע כפי שפורסמו באתרי היבואנים לצורך השוואה בין שתיהן:
פולקסווגן גולף: פולקסווגן גולף מוצעת עם מנוע TSI מתקדם בנפח מנוע 1.0, 115 כ"ס ו- 20.4 קג"מ של מומנט או בגרסת מנוע חזקה יותר, 1.5 ליטרים, שם תקבלו 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ.
לטענת פולסקווגן, בשני המקרים הביצועים מרשימים וטובים יותר מאלו של מרבית המתחרות – זמן של 9.8 שניות בתאוצת מנוע למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 198 קמ"ש בגרסת 115 כ"ס או 8.3 שניות בלבד למאה קמ"ש עם מהירות מרבית של 216 קמ"ש בגרסת 150 כ"ס.
שתי גרסאות המנוע משודכות לתיבת DSG כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה ושתיהן מצוידות בטכנולוגיית BlueMotion של פולקסווגן שנועדה להפחית את צריכת הדלק ופליטת המזהמים וכוללת בין השאר מערכת Start & Stop סטנדרטית.
סיאט איביזה: לעומת הגולף שמציעה שתי גרסאות מנוע (1.0 ליטרים ו- 1.5 ליטרים) האיביזה מגיעה רק עם נפח מנוע אחד – 1.0 ליטרים עם הספק של 95 כ"ס ובין 5000 ל- 5,500 סל"ד. תיבת ההילוכים היא 5 הילוכים ידנית עם תאוצת מנוע שבין 0 ל- 100 קמ"ש ב- 10.9 שניות.
השוואה: מבחינת ביצועי המנוע נראה שפולסקווגן גולף עדיפה יותר. אם נשווה את גרסת מנוע ה- 1.0 ליטרים בין שתי הרכבים נמצא שלגולף עדיפות של 20 כ"ס על פני האיביזה. לבד מן העובדה שלאיביזה אין אלטרנטיבה נוספת למנוע חזק יותר כפי שמציעה הגולף בגרסת 1.5 ליטרים.
גם מבחינת תאוצת מנוע הגולף מצליחה לקצר זמנים בהשוואה לאיביזה עם מרווח זמן של 1.1 שניות לטובתה. באופן כללי, השוואת ביצועי המנוע בין שתי הרכבים מראה עדיפות לטובת הגולף. אך מה קורה בכל הקשור לעיצוב?
עיצוב: השוואה
שתי המכוניות מציגות עיצוב חיצוני מרשים. לפולקסווגן גולף עיצוב ייחודי המזוהה איתה עם קורה C רחבה ובתי גלגלים מודגשים שמייצרים מראה אתלטי יותר הודות לבסיס גלגלים גדול. גולף כמו גולף ממשיכה להציג את הגריל האלגנטי והמוכר עם יחידות תאורה מתקדמות בטכנולוגית LED.
כאשר מגיעים לאיביזה נדמה שעיצובה מנסה לדמות סטייל ותשוקה (המראה הצעיר שהתבגר), גם כאן היצרן הספרדי דאג לדגם את הרכב בפנסי LED בחזית ומאחור ובאביזרי תפעול ובטיחות מתקדמים.
השוואה: לא ניתן לערוך השוואת עיצוב מלאה בין כל המאפיינים השונים אולם אם ניקח לדוגמה את נושא האבזור הפנימי בשני הרכבים נמצא שהגולף מציעה כסטנדרט בשתי גרסאות המנוע שלה את רוב האבזור הקיים: לוח מכוונים דיגיטלי, מושבי 'קומפורט' עם תמיכה לגב תחתון, גלגל הגה וידית הילוכים עם ריפוד עור ומשענת יד קדמית ואחורית.
למרות שהאיביזה מגיעה רק עם גרסת מנוע אחד היא מציעה 4 רמות גימור שונות: הגה 3 צלעות או ידית הילוכים מסוג 'קומפורט' (רק בגרסה אחת), חבילת עור הכוללת הגה/ידית הילוכים/בלם יד (בשלוש גרסאות מתוך ארבע), עיצוב פנימי FR (בשני גרסאות מתוך ארבע), מושבי ספורט דמוי עור (רק בגרסה אחת מתוך הארבע) ומראה עם מכסה על גבי סוכך השמש למושבים קדמיים (בשלוש גרסאות מתוך ארבע).
לסיכום
מבחינת ביצועי מנוע ניתן לומר בוודאות שהפולקסווגן גולף עדיפה על פני הסיאט איביזה עם נתונים מרשימים יותר. בכל הנוגע לעיצוב ונראות הרכבים, שתיהן מציעות את מיטב האבזור והטכנולוגיה הקיימים בקטגוריות אלו, אך במדגם השוואתי בין אבזור פנים הרכב נמצא שלעומת הגולף, האיביזה מחלקת את אבזור הרכב בין ארבע רמות גימור שונות לעומת הגולף שמציעה את רוב האבזור הקיים כבר בגרסת הבסיס שלה.
נכון לשנים קודמות האיביזה עדיין נחשבה לרכב מיני ולא יכלה לעמוד בהשוואה מול הגולף, אולם בשנים אלו מוצע דגם גדול ומרווח יותר ובכך האיביזה יכולה להוות אלטרנטיבה מתחרה, הן כרכב משפחתי והן כרכב בעל תדמית ספורטיבית. בל נשכח שחברת סיאט הספרדית נכללת כיום כחלק מקבוצת פולקסווגן ובעלת טכנולוגיה דומה למתחרתה על אותה קטגוריה.
לעומתה, מכונית הגולף מביאה איתה רזומה עם עשרות שנים של פעילות מזה למעלה מ- 40 שנים. זוהי המכונית האיכותית והמעוצבת ביותר בפלח זה יחד עם הביצועים המעולים ורמות האבזור והבטיחות הגבוהות שלה.
השוואה בין מחירי הרכבים מציגה פער מחירים משמעותי לרעת הגולף. האיביזה מתחילה במחיר 80,000 שקלים ברמת הגימור הפשוטה ביותר ועד 113,400 שקלים ברמת הגימור היוקרתית ביותר, זאת לעומת הגולף בגרסת מנוע ה- 1.0 ליטרים עם 132,000 שקלים.
מעוניינים לקבל הצעת מחיר או מימון מלא לרכבי פולקסווגן וסיאט? לחצו כאן.